fredag 3 augusti 2007

Stoppa inte nödvändig förnyelse

I en debattartikel i Länstidningen kräver de lokala SSU:arna Maria Norbell, Reino Arsan och Gabriel Blomberg att utvecklingen av Maren och stadskärnan inte än en gång avstannar utan att nödvändiga beslut för att komma vidare fattas nu.

De skriver bland annat Kommunens förslag är en bra utgångspunkt, men det krävs mer för att bli en bra stad för ungdomar, inte minst när kommunen lyckats få KTH att satsa rejält i Södertälje. De vill också se mer av upplevelser och kultursatsningar, mer satsningar på unga och tror att rätt utformat kan staden skapa mötesplatser för både unga och äldre Södertäljebor, och för alla som besöker oss.

Debattörerna tycker sig också se ett mönster där förnyelse av Maren och stadskärnan oftast stoppas av äldre och infödda Södertäljebor och de är rädda att den handlingsförlamning som de desa lyckas skapa bara bidrar ytterligare till att andra städer när Södertälje kör om oss rejält.

Jag ser med blandade känslor framför mig vilka hårda ord som kommer "drabba" dessa klarspråkiga ungdomar från dem som ungdomarna kallar det gamla gardet. Se här ett exempel.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Varför hålla på och underblåsa inbillade motsättningar mellan yngre och äldre ? Förnyelsen av Södertälje skall givetvis möta bådas intressen, ungdom idag = äldre i morgon.
Till sist, borde inte den lilla versen Heja Maren ..osv den 2 aug också fått en direktlänk?
Har censursaxen varit framme igen?

Unknown sa...

Kanske för att ungdomar idag möjligen skulle kunna ge oss en vink om hur ungdomar i morgon skulle kunna tänkas vilja ha det - alltså ge oss underlag för att bygga så att det passar också de framtida ungdomarna. Sen är det inte att underblåsa en motsättning att efterfråga ytterligare gruppers åsikter - tvärtom är det ju angeläget att ge alla möjlighet att komma till tals.

Äldre (i meningen mer etablerade vuxna) har tack vare erfarenhet möjlighet att använda en rad tekniker för att höras. Ungdomar har ofta inte tillgång till samma repertoar.

Anonym sa...

Jo, det är att underblåsa att återigen hänvisa till ett inlägg från den 20 juli!

Alarik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alarik von Hofsten sa...

Jag kan bara hålla med Peter. Det kan inte vara att underblåsa motsättningar att fråga efter flera personers åsikter. Hela den nu pågående processen handlar om att hämta in synpunkter och förslag.

Tyvärr träffar jag en och annan som är ktritiska till förändring och försöker "tvinga" poltiker och kommunala tjänstemän att redan nu göra utfästelser om att inte göra si eller inte göra så, innan medborgardialogen ens är avslutad och analyserad. I den taktiken verkar det ingå att kritisera mig och politiker om vi skulle drista mig till att efterlysa flera synpunkter från grupper som kritiker är rädda en alltför positiv inställning.

Notera noga att jag inte har något emot att folk är kritiska. Det har de all rätt i världen att vara och de ska tala om att de är kritiska och de ska göra det nu och i alla kommande turer. Det är det som kommer leda till bättre lösningar.

Däremot tycker jag inte det ger kritier rätten att försöka dämpa andra från att säga vad de tycker.

Anonym sa...

Alarik, du skriver här ovan "..det kan inte vara att underblåsa motsättningar att fråga efter flera personers åsikter".

Jag skrev att upprepade gånger hänvisa till gammalt groll från mitten av juli, det är att underblåsa motsättningar.

Bra i alla fall att du skriver "...jag inte har något emot att folk är kritiska".
Lägg då bums in en länk till den lilla fyndiga versen som jag efterlyste i min första kommentar.
Det är inte första gången "misshagliga insändare" glöms bort.

Alarik von Hofsten sa...

Hej igen Anonym!
Jag varken censurerar eller avsiktligt glömmer bort inlägg så som du tydligen tror. Vore för övrigt intressant att höra hur du tror att det är möjligt att censurera en svensk dagstidning?

Mängden av inlägg och kommentar både på insändarplats och nyhetsplats gör att det inte är rimligt att referera till och kommentera precis varenda en. Jag bedömde att Marenversen inte uttrycker någonting som inte många redan uttryckt, låt vara inte på vers.

(Marenbloggen innehåller för övrigt omkring 80 länkar till inlägg, både kritiska och postiva.)Lite missriktat att tala om censur då, inte sant.)

Här har är länken till LT och versen:

http://www.lt.se/arkiv/pdf/lt/20070802/20070802A015.pdf

Anonym sa...

Du censurerar inte en svensk dagstidning, utan de artiklar som du tar med på din blogg. Att du nu har med 80 länkar med både positiva o negativa synpunkter på diskussionsunderlaget hindrar inte att det är censur om så bara några få utelämnas. Jag fick tex stöta på för att få med Fredrik Smedbergs första debattartikel härförleden. Du skall dock ha credit för att du har bättrat dig på sista tiden :-)

Alarik von Hofsten sa...

Jag förstår hur du menar men jag tycker ändå ditt val av ordet censur är illa valt. Men du kanske kallar det för censur när tidningsredaktioner väljer vilka insändare de ska publicera och inte eller när de väljer vilka nyheter de skriver om eller inte skriver om.

Anonym sa...

Alarik,

Ditt referat av SSUs artikel är ännu ett exempel på den vinklade rapportering Du bjuder läsare av denna bloggen på. Detta är ett problem eftersom många tror bloggen ger korrekt information då den har en officiell karaktär länkad från kommunens hemsida. I enlighet med Din tradition att kritisera faktafel i insändare som inte gillar Londonförslaget, se ex Din rubrik tidigare "Finn Fem Fel" (länkas av Alarik) så borde Du naturligtvis också tala om att när SSU skriver "För oss framstår det som märkligt att en utfyllnad med 20-30 meter av Marens mest grumliga vatten kan skapa en sådan debatt,...." är felaktigt. Tjänstemannaförslagets utfyllnad går fram till utloppet från kanalen till Maren och dit är det mellan 50 och 60 m från norra kajen.
I samband med denna artikel av tre ungdomar som representerar ett ungdomsförbund med mindre än hundra medlemmar (LT 7 augusti) vore det också mycket relevant för läsarna av denna blogg att få veta att 20-25% av de då 3500 som skrivit på Föreningen Rädda Marens protestlista är ungdomar (LT Nyhetsplats sid 7 den 3 augusti). Det betyder att omkrink 800 ungdomar hade den 2 augusti skrivit under på det mycket konkreta kravet "Förhindra utfyllnaden av inre Maren". Ingenstans i Ditt referat av den nyhetsartikeln (länkas av Alarik) nämner Du den stora andelen ungdomar som skrivit under. Detta trots att just ungdomarnas åsikter är det som Du själv efterfrågat ett flertal gånger tex under frågestunden på Tom Tits 28 juni.

Kanske Du kan ge Din blogg en allmänt inledande beskrivning, som får nya läsare att förstå att för "projektet Maren" positiv information premierar till att komma med på bloggen till skillnad från negativa?

Alarik von Hofsten sa...

Hej Stefan!
Först till dina sakfrågor: Måttangivelserna må vara rätt eller fel, men de påverkar inte i sak den argumentering SSU:arna för fram.

Det är väl jättebra att ni får många ungdomar att skriva på listor. Jag har också noterat att det finns yngre medborgares namn på listan. Den yngsta jag sett hitintills var 11 år, men den ynglingen hade i alla fall skrivit sitt namn själv. Ett par år äldre barn på samma lista hade fått hjälp av Mamma att skiva sina namn. Det är inte meningen att kritisera, men det illustrerar hur svårt det är med namnlistor som ligger obevakade i butiker.

Så till dina principiella frågor: Ambitionen med Marenbloggen är att skriva referat och kommentarer till så många debattinlägg som möjligt. Referat är lika med en sammanfattning av det som skrivs. Något annat än referat är praktiskt otänkbart.

Man kan alltid ha synpunkter på vad som kommer fram i sammanfattningen och vad jag kommenterar. Men det är just därför jag alltid är noga med att länka till originalartiklarna så att var och en själv kan bilda sig en uppfattning. I akademiska världen kallas det för att ge möjlighet till källgranskning.

Beträffande de kommentarer jag skriver på Marenbloggen har jag blivit allt mer restriktiv, bl.a efter önskemål från dig.

Din kommentar om att ” …för "projektet Maren" positiv information premierar till att komma med på bloggen till skillnad från negativa” tar jag som en personlig förolämpning. Jag lägger ned åtskilliga timmar på att referera, länka, kommentera debattinlägg oavsett hur kritiska, positiva, konstruktiva, idérika eller rent ut sagt, oförskämda de än är. Det torde en snabb bläddring bland blogginlägg kunna illustrera.

För dem som vill veta mer om Marenbloggen finns en Om Marenbloggen länk i högerspalten på 1:a sidan. Den sidan toppas just nu av mitt referat av din kritiska insändare om mig och Marenbloggen. Allt för att läsarna ska få veta att det finns kritiker även mot bloggen och bloggens skribent.