tisdag 7 augusti 2007

Fyrtorn vid Maren

Hardy Lundgren, pensionerad byggnadskonstruktör har tagit fram ett förslag på ett fyrtorn att placera vid Maren rapporterar Länstidningens nätupplaga. Förslaget är en fyrtornsliknande byggnad som föreslås bli 14 meter hög och 30 meter bred. Han har även byggt en modell av sitt förslag. [När man ser bilden på Lundgrens förslag förefaller dock måttangivelserna vara omkastade i LTs text, min anmärkning.]

Enligt Lundgren skulle byggnaden kunna innehålla klädbutiker, garage och en utsiktsplats högst upp samt en förstklassig restaurang. Den kan bli en samlingplats för Södertäljeborna, och den skulle vara något som är helt unikt för Södertälje. Samtidigt återknyter den till Södertäljes tradtion som sjöfartsstad säger Lundgren. Han säger också till LT att ...det behöver inte bara ses som en ersättning till Londonförslaget, utan även ett komplement, och menar att han inte är helt emot kommunens planer.

Han tycker att man fortfarande skulle kunna täcka igen den bit av Maren som kommunen planerar. Det viktigaste är att man knyter an till vattenaspekten. Jag kan även tänka mig att ändra måtten lite, så på så vis kan jag anpassa mig, säger han enligt LT.

Ett kul och annorlunda förslag är det tycker jag. Och fortfarande finns plats för fler förslag!

Inga kommentarer: