torsdag 2 augusti 2007

Satir med glimten i ögat

Dagens Länstidning har för fösta gången på flera veckor känns det som inte någon debattartikel om Maren. Däremot finns tre kortare insändare.
Arne Ekström har skrivit en insändare som på rim beskriver beskriver processen på ett fyndigt sätt och med satir som har glimten i ögat.


Bo johansson tycker det är urbota dumt att bygga vid Maren, men vill samtidigt gärna ha bostäder, bra boendemiljö och tillgång till ett brett utbud av butiker för hela Södertäljes befolkning.

Kristina Stenborg kritiserar medborgardialogen som hon mest tycker är en monolog.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Alarik för ditt klargörande kring om informationen på din blogg är officiell eller privat (i en kommentar på min blogg www.insiktslyftning.blogspot.com)

Som jag ser det så uppstår otydligheten av att din blogg är sanktionerad av dina uppdragsgivare men att det är otydligt om du talar i egen sak eller utifrån uppdragsgivarnas hållning i frågan.

Nu när situationen har blivit polariserad, och de flesta strider mer för sin egen heder än för att hitta de bästa lösningarna, så är det nästan omöjligt att skriva balanserade inlägg som inte över- eller misstolkas.

Dialog förutsätter ömsesidig tillit och att ingen anses vara skeptiker för att han eller hon ser på saker utifrån ett annat perspektiv.

Nu syns det mig som att den s k "medborgardialog" du refererar till egentligen handlar om en införsäljning av ett koncept som utgår från vissa givna och låsta antaganden.

Ser fram emot dina idéer på hur du (och därmed vi andra..:-) kan ta oss ur denna låsning..:-)

Alarik von Hofsten sa...

Hej Thomas!
Jag undrar om det kan vara så att det är själva mediet (bloggen) som rör till det lite när det gäller att bedöma privat kontra officiell?

På Marenbloggen ger jag svar på frågor och kommenterar olika saker. Det är egentligen ingen skillnad på om jag gör det på en blogg, under en frågestund på ett öppet möte, i en paneldebatt, i ett nyhetsbrev eller i en intervju med media. Jag säger det jag bedömer är riktigt. Samtidigt är jag naturligtvis medveten om att det kommer visa sig att jag har fel ibland och/eller att min uppdragsgivare i något skede eller fall kommer göra en annan bedömning. Men sådan är världen.

Jämför med nästan vilket företag eller offentlig förvaltning som helst. Tjänstemän uttalar sig hela tiden i sakfrågor. De har knappast uttryckligen fått godkännande på varje ord de säger av sin VD, GD, styrelse, verksledning eller vad det nu kan vara. Genom sitt uppdrag vet tjänstemannen sannolikt ändå hyggligt väl vad de ska säga och inte säga.

De som tycker jag säger fel saker får väl i så fall be Anders Lago och Kjell Hasslert "ta mig i örat."