Ett återkommande problem i debatten är att många tror att kommunens Marenförslag är ett färdigt förslag som ska genomföras. Det är fel, det är ett underlag för diskussion. Det är en del i en pågående medborgardialog.
Detta förtydligar ännu en gång kommunalråden Anders Lago och Ewa Lofvar Konradsson i en debattartikel i dagens länstidning och de välkomnar alla förslag och synpunkter som kommer in. Samtidigt skriver de att utgångspunkterna kvarstår; ...vi behöver fler bostäder i stadskärnan, vi behöver utöka de kommersiella ytorna och vi behöver på ett helt annat sätt än idag utnyttja att vi är en stad vid vattnet. Eller uttryckt på annat sätt – vi behöver en attraktivare stadskärna, som Södertäljeborna kan känna stolthet över, och som mer än idag besöks både av oss som bor i Södertälje och av andra.
De poängterar också i kommande arbete måste stor vikt läggas vid miljöaspketer, inte minst att minska behovet av parkeringsplatser. Även perspektiv med barn och barnfamiljer måste behandlas noggrannare.
Anders Lago och Ewa Konradsson har tillsammans och var och en för sig skrivit flera debattartiklar och även intervjuats i media.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det pågår ett projekt i Södertälje kommun som skall "hela" kommunen dvs få oss alla oavsett var i kommune vi bor att känns oss som Södertäljebor. Mot den bakgrunden fins det ett stort problem i diskussionen kring stadskärnan och parkeringsplatser. För människor som bor i Södertälje stad utgör bristen på parkeringsplatser bara ett litet problem. För alla oss som alltså borde ha Södertälje centrum som "mål" men som bor utanför staden känns bristen på bra infrastruktur för kommunikationer - från få eller inga bussar, räls men inga tåg, till parkeringsmöjligheter nära olika former av service just som hinder för att vara Södertäljebo.
Att då börja dribbla med nya parkeringsplatser i anslutning till en förbättring av Maren-området är lite som att skjuta sig i foten. För oss som är mer eller mindre beroende av bilen (äldre, barnfamiljer och kringboende) som transportmedel är inte alternativ som parkering i utkanten av centrum eller med byte till annat transportslag realistiska alternativ. Då söker de flesta av oss till bekvämare platser.
Hej Peter!
Jag håller med dig att det är ologiskt att å ena sidan låta centrum växa till yta och attraktivitet och samtidigt inte ha bra möjligheter för folk att ta sig dit.
Olika lösningar som bygger på byte av transportslag utanför stadskärnan är måhända logiska men ack så svåra att genomdriva i praktiken. Folk är rationella och sig själv närmast. De tar bilen eller så åker någonstans dit det går att ta bilen. Men förr eller senare kanske det kommer fram fungerande lösningar.
Skicka en kommentar