måndag 13 augusti 2007

Södertäljes framtid eller Marens framtid?

En av de mer insiktfulla debattartiklarna om Marenutvecklingen finns idag på Länstidningens debatttsida. Skribent är Dan Nilsson, fd. kommunfullmäktigeledamot.


Nilsson skriver att Marenfrågan är mycket större än huruvida några meter av Maren ska fyllas ut eller inte, det handlar om hela Södertäljes framtida utveckling.

Han fortsätter; I den konkurrens som råder om investeringar och etableringar i Mälardalen är det helt avgörande att våga tänka nytt och gå från tanke till handling. Det är särskilt viktigt i en tid då vi ser att jobb och människor snabbt kan flytta.

Han refererar bland annat till de pågående utvecklingen inom AstraZeneca och menar att det inte är otroligt att vi kommer till ett läge där det leder till tomma lokaler. Det skulle öppna för behov av nyetableringar. Det kräver i sin tur enligt Nilsson att vi inte vilar på hanen utan redan nu börjar bygga för framtiden på olika sätt redan nu.

I debattartikeln efterlyser Nilsson mer mod av politiska ledningen för att våga ta beslut som gynnar Södertäljes bästa istället för att Marens bästa. Han går också hårt åt Rädda Marenföreningen [onödigt hårt kan jag tycka] som han tycker är småstadsromantiker som måste lyfta blicken och se de större sammanhangen.

Nilsson avslutar sin debattartikel med sin bedömning att ...många Södertäljebor är inte, även om andra försöker hävda motsatsen, mot att en del av Marens fylls igen för att skapa ett nytt och fräscht centrum som vi befintliga Södertäljebor och nya invånare så väl behöver.

Nilssons bedömning stämmer med min bild jag får när jag träffar folk. Många tycker det låter som en rimlig avvägning mellan vad vi ger och vad vi får.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ärligt talat Alarik.

Kan man egentligen kalla ett inlägg "insiktsfullt" som innehåller direkta påhopp av typen "småstadsromantiker" och som innehåller nedsättande formuleringar som t ex "..en liten del av en pöl..." när vi vet att frågan betyder mycket för de människor som har engagerat sig i föreningten Rädda Maren?

Vill man vara säker på att väcka människors stridslust så ska man förstärka precis de yttringarna.

Vill man istället minska förtroendeklyftan så bör man nog göra kraftiga markeringar mot den typ av närmast vanvördiga inlägg.

...tycker jag..:-)

Anonym sa...

Vilket våldsamt angrepp; Thomas:-)

Själv har jag också svårt att låta bli att ta till mindre smickrande epitet på folk som agerar fullständigt förutsägbart och utan annan agenda än att vara emot. Numera är det mitt bestämda intryck att det går att trumma fram en lagom högljudd opinion mot - observera bara mot - nästan vad som helst.

Bortsett från denna diskussion som igen tar oss från ämnet så är Dan Nilssons artikel i verklig mening insiktsfull och det har herr von Hofsten all anledning att framföra. Jag tror just den av Nilsson önskade lyfta blicken är nödvändig - alldelees oavsett vad vi från olika utgångspunkter kan få för vision för ögonen. Diskuterar vi sedan utifrån detta syns i alla fall ganska snart vad motsättningarna handlar om - därifrån kan man kanske föra en vettig diskussion om alternativen.

Jag ser - och skrev väl i någon kommentar precis som herr Nilsson den egentliga skillnaden liggande mellan ett småstadsromantiskt (Trosa) perspektiv där staden egentligen bara lever sommartid och ett mer storstadsromantiskt perspektiv där folk myllrar utmed gatorna året om 24 timmar om dygnet. Mellan dessa till sin extrem dragna alternativa visionerna finns ingen kompromiss, man måste ställa sig på den ena eller andra sidan, tyvärr kan man förstås tycka i detta kompromissernas land.

Alarik von Hofsten sa...

Hej Thomas!
Större delen av Nilssons inlägg bedömer jag som insiktsfullt, han har rätt tolkat hur de styrande politikerna tänker och varför vi som jobbat med projektet tagit fram det underlag vi gjort.

Att han sedan är väldigt kritisk mot Rädda Marenföreningen är jag noga att påpeka att det är hans åsikt. Möjligen kunde jag ha undvikit att referera just de passagerna i Nilssons artikel, men Länstidningen har ju oändligt många fler läsare än den här bloggen så det gjorde nog ingen skillnad.

Samtidigt förekommer varianter på den åsikten på så många ställen i artikeln att det är svårt att undvika att nämna det.

Slutligen notera att med insiktsfullt menar jag inte att han nödvändigtvis har rätt. Men kanske kan han hjälpa till att sprida lite insikt hos någon som får lite ny näring till sitt tänkande, om inte annat som motvikt till Rädda Maren föreningens relativt ensidiga (får man väl ändå säga) fokusering på att säga nej.

Anonym sa...

Både Peter och Alarik har naturligtvis rätt.
Det finns mycket att vinna på att alla vidgar perspektiven och på så sätt får en djupare insikt.

Det jag är orolig för är att vägen till detta hindras av just upplevda påhopp eller nedvärderande genmälen.

Även om jag börjar tröttna på mig själv när jag påtalar detta för alla inblandade i denna åsiktskamp så tror jag att man först måste skapa ett klimat för dialog, där bl a ömsesidig tillit är en viktig parameter, innan man kan komma vidare till sakfrågorna.

Jag har i varje fall inte blivit mer lyhörd när någon har påstått att jag är trångsynt...:-)

Anonym sa...

Ensidigt vinklat inlägg Peter,

när Du skriver "...folk som agerar fullständigt förutsägbart och utan annan agenda än att vara emot." Ifall Du inte haft tillfälle att se appellerna som över 5000 av Södertäljes medborgare skrivit under redan, så finns en avskrift på Rädda Marens hemsida. Klicka på mitt namn så kommer Du dit. Där framgår att Föreningen Rädda Maren är FÖR att "Förändra Marenområdet med varsamhet och känsla".

Föreningen ställer gärna upp som diskussionspartner till Alarik och hans projektgrupp när det nya förslaget till KS skall utformas, eller när förhoppningsvis Samhällsbyggnadskontoret mfl Kommunala institutioner får uppdraget att arbeta med en översiktsplan efter KS inriktningsbeslut i september.

Liksom de flesta Södertäljebor tycker jag att en upprustning av centrum är nödvändig. I centrumområdet finns dock ett flertal områden som erbjuder plats för ett liknande antal bostäder, nya butiker och p-garage som ett igenfyllt Maren.

Personligen tycker jag Signe Andersson(?) (s) nyligen i LT sammanfattade vad Södertäljeborna vill se, nämligen utveckling av centrumområdet på många sätt men med ett bevarat Maren. De stora skillnaderna mot tjänstemannaförslaget är, att det skulle vara mer realistiskt att genomföra, och det skulle följa en majoritet av Södertäljebornas vilja.

Anonym sa...

Så här rapporteras på Rädda Maren-sajten om LTs "omröstningar":

17 juli: LTs hemsidefråga "Tycker Du Maren skall täckas över" svarade ca 86% nej och resten ja

15 juli: På LTs hemsidefråga "Behöver Maren göras om?" - denna luddigt formulerade fråga resulterade i ca 50% ja och 50% nej enligt LT tisdag 16 juli


Den ena frågeformuleringen kommenteras i negativa termer, den andra som ju är helt felaktigt ställd kommenteras inte alls. Men visst är jag ensidig och generaliserar. Min åsikt att det är helt förutsägbart hur motstånfd av detta slag kommer att gestaltas står jag dock för - den bekräftas av de senaste minst 30-årens diskussioner kring olika former av idéer.

Namninsamlinglistan på föreningens sida verkar ha lagts under rubriken Dokument. Den delen av sidan kräver att man registrerar sig hos Microsoft. Bortsett från det så var det faktiskt just utformningen av densamma som fick mig att skriva det avsnitt du citerade - jag råkade läsa densamma i köttaffärn i Luna-huset häromveckan. Sen har jag lite svårt för tvärsäkra uttalanden om vad Södertälje-borna tycker oaktat hur många som skrivit på en lista (själv vet jag bara med hyfsad bestämdhet vad jag själv tycker).

Huvudfrågan här är väl emellertid om vi alla verkligen tagit oss tid att fundera i lite vidare termer på vilket sätt vi vill att staden skall utvecklas och vad det ställer för krav på stadskärnans utformning. Först när denna mer långsiktigt övergripande diskussion avhandlats är det väl egentligen dags att börja titta på de därmed framträdande alternativen.