lördag 7 juli 2007

Förslag från skaparen av Hammarby Sjöstad

Lars Fränne titulerar sig Södertäljebo sedan 27 år i en debattartikel om Maren i dagens utgåva av Länstidningen. Det är lite blygsamt. Lars Fränne är chef för Stockholms Stads utveckling av Hammarby Sjöstad, och besitter praktisk och yrkesmässig kompetens från en av landets mest uppmärksammade utvecklingsprojekt.

Fränne bidrar med flera förslag som tidigare inte framförts i någon större omfattning i offentliga debatten.

Mest intressant är förslaget att bygga en ny bro för biltrafiken där nuvarande gångbro går idag. Det skulle avlasta centrum genomfartstrafik och dessutom göra större delen av Slussholmen bilfri. I kommunens projektgrupp har vi diskuterat sådan dragning, men av hänsyn till folkomröstningen i brofrågan för ett antal år sedan avstod vi från att gå fram ett förslag. Det är ingen tvekan om att det är trafiktekniskt och miljömässigt den bästa lösningen för hela Stadskärnan. Frågan är om politikerna är mogna att ta steget idag?

Fränne föreslår vidare betydligt fler hus i kanten av Kusens backe, men i södra delen mot Falks väg. Han föreslår också att skippa fritidsbåtsslussen men att göra det så kallade breddavloppet farbart med små båtar i tider då nivåskillnaden mellan Mälaren och Saltsjön är liten. Frågan är hur ofta det inträffar, jag vet inte.

Som den yrkesman han är ser Fränne också logiken i finansieringen, det som visat sig vara väldigt svårt för många kritiska lekmän på våra informationsmöten att förstå. Lika förväntat är det att yreksmannen Fränne framför kritik mot kommunens förslag och mot Tomas Nilssons förslag på ett antal punkter. Det är helt OK tycker jag så länge det backas upp med konstruktiva förslag på hur stadskärnan kan utvecklas.

Jag har tidigare påpekat det här på Marenbloggen att det är glädjande att det kommer fler konstruktiva förslag. Har du något förslag att lämna? Gör då gärna det genom att lämna en kommentar på detta inlägg eller besvara kommunens enkät. Fråga 17 ger dig fritt spelrum att föreslå det du vill se hända i Marenområdet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lars Frännes förslag är utmärkt, dock skulle jag föreslå att hans bro över Inre Marens utlopp ersattes med en tunnel. Sträckan mellan nuvarande slussbron och tunneln är möjligen för kort för att åstadkomma nödvändig nivåskillnad direkt, men det kan lösas på samma sätt som i parkeringsgarage; några varv i uppåt eller nedåtgående spiralform.
Då kan trafiken från Grödingevägen få sin bästa lösning och fortfarande kan man ha en småbåtssluss vid Inre Marens utlopp.
G.G.

Alarik von Hofsten sa...

Hej G.G!
Tack för dina synpunkter. En tunnel vore bäst, men jag misstänker att det är ganska kostsamt.

Anonym sa...

Hej, jag heter Nicole Fagerström och är 14 år. Jag måste börja med att säga att det inte var lätt att hitta vart man ska skriva nånstans här på sidan så om ni har tänkt att få in våra ungdomligas röster också nu när ni planerar att bygga om maren området så börja med att hitta ett bra forum här på nätet som är lätt försåligt.
Ni som tänkt tanken att täppa igen maren är ju fullständigt sjuka i huvet. Vi vill inte ha Skärhomen hit, "bara köpsänter". Bevara det unika me SÖDERTÄLJE, vattenspegeln. Möjligheten att kunna fika vid vattnet, möjligeheten att kunna fiska och bada, ta bort Mcdonalds. Bygg husen vid järnvägen. Öppna upp maren istället för att stänga den.

Alarik von Hofsten sa...

Hej Nicole!
Tack för att du bidrar med synpunkter och att du till skillnad från många andra vågar skriva under med dit namn. Det är välkommet att fler unga gör sin röst hörd även om det förstås inte är så kul för mig att bli kallad för "sjuk i huvudet".

Först angående Marenbloggens funktion. Jag kan ha fel, men jag får intrycket att du skulle vilja ha ett diskussionsforum på nätet för Marenfrågan. Ett forum är ju ett system som låter vem som helst göra huvudinlägg och att kommentera vad andra skrivit. Vi har valt att inte ha ett sådant eftersom tyvärr många missbrukar just diskussionforum för att skriva om allt möjligt som inte har med den aktuella frågan att göra, t.ex. rasistiska uttalanden, smutskastning, reklam för både olagliga och lagliga produkter och sajter. Det är en mycket grannlaga uppgift att hålla diskussionsforum "rumsrena".

Marenbloggen bygger på att jag i egenskap av projektledare kommenterar och refererar sådant som sägs i Marenfrågan i andra media. Marenbloggen erbjuder intresserade att hålla sig a jour med vad som skrivs och sägs om Maren. Som i alla komplicerade frågor uppstår ibland missuppfattningar och rykten kommer i omlopp. När sådant sker brukar jag kommentera och skriva om hur det egentligen är tänkt.

Apropå rykten, jag tror att även du hört ett rykte när du säger att kommunens förslag går ut på att ”täppa igen Maren”. Det är inte det vi föreslår. istället handlar det snarare om att flytta kajkanten i i innersta delen av Maren (den mellan McDonalds och breddavloppet) längre väster ut (dvs mot Marentrappan till). Det gör att Maren blir smalare längst in.

Det låter inte lika dramatiskt så därför använder ofta kritikerna ord som att ”täppa igen” eller ”fylla ut Maren”.

Vill du veta mer om Marenförslaget eller lämna dina synpunkter i form av att svara påå medborgarenkäten så kan du göra det på kommunens webbplats:

www.sodertalje.se/maren