måndag 16 juli 2007

Heja kommunens Marenförslag

I en insändare i dagens Länstidning skriver signaturen Robert T att kommunens Marenförslag är bra och en efterlängtad och nödvändig förändring. Robert, som själv kallar sig ungdom, frågar sig mot den bakgrunden var de unga finns i Marenfrågan.

Han skriver att det i allt väsentligt verkar vara medborgare över 50 år som att skapar aktionsgrupper, gå på möten, och att de försöker hävda att de för hela Södertäljes talan. Han konstaterar också om det är de som är unga idag som ska leva i Södertälje i framtiden [och troligen under längre tid än de som idag är äldre, min anmärkning]. Jag är benägen att hålla med Robert T.

Det är övervägande äldre som syns och hörs mest i publika debatten. På de 23 mer formella informationsmöten jag hållit har det varit få personer som varit under 40 år och knappast någon under 20 år. De flesta debattartiklar är också skrivna av äldre. Samtidigt vet jag genom mer informella möten med yngre (15-25 år) att de allra flesta gillar kommunens förslag, precis som Robert T. För att säkerställa att deras röst också blir hörd kommer vi använda andra sätt att få in deras synpunkter.

Precis som Robert får jag tyvärr då och då bevittna att äldre medborgare uttryckligen anser att deras åsikt ska väga tyngre i debatt och beslut baserat på deras större/länge erfarenhet. Det är säkert inget unikt i just det här sammanhanget utan speglar ett klassiskt dilemma; vem ska fatta långsiktiga beslut? De som är äldre och mer erfarna, men som inte i någon större utsträckning behöver leva med konsekvenserna av sina beslut? Eller de yngre med andra behov och mindre erfarenhet, men som får leva med konsekvenserna? En svårlöst ekvation är det.

Hur som helst, ett läsvärt inlägg i debatten. Framför allt för dem som är över 50 år och som i kraft av att de bott i Södertälje i större delen av ditt liv tycker sig veta bäst hur staden ska utvecklas. Eller inte utvecklas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med... som ung i södertälje tycker jag att förändringen av marenområdet är bra. många av mina vänner tycker likadant. det verkar som de äldre i stan bara vill ha allt som det alltid varit men förändring behövs... alla vill faktiskt inte ha bodar att gå runt och titta på, nej fram för fler bostäder där folk vill bo!
Tack för mig!!!

Alarik von Hofsten sa...

Hej Anonym!
Tack för mina synpunkter, Det glädjer mig att du liksom Robert T. tycker att Marenområdet ska förändras och att du vågar skriva det. Inte nog med att många äldre inte vill förändra de har också en viss tendens att vilja idiotförklara dem som vill något annat vilket effektivt hindrar dem med annan uppfattning att våga yttra sig.

Mot den bakgrunden är det begripligt att så få vågar säga och skriva vad de tycker.

Jag vill gärna ha kontakt med dig och andra yngre för att höra hur ni tänker och resonerar om Stadskärnan. Vill ni inte röja er identitet på Marenbloggen får du och andra gärna maila mig på alarik.vonhofsten@telge.se eller ringa mig på 0733-31 22 13.