fredag 6 juli 2007

Finn fem fel. Minst.

Dagens Länstidning innehåller inte mindre än tre debattinlägg och insändare om Maren.

Anna Flink är i en insändare orolig för att området på Slussholmen mellan de föreslagna husen och bryggorna psykologiskt ska tappa sin egenskap av allmän egendom. Det är en relevant synpunkt värd att beaktas inför framtida planering. Hon föreslår också bebyggelse av hela området utefter järnvägen bort mot gästhamnen. Det är något som redan detaljplanläggs enligt beslut i kommunstyrelsen.

Utan framtid ingen historia
Huvuddebattartikeln är signerat Erik Stenborg. Han gillar inte att Maren exploateras. Hans argumentation baserar sig tyvärr på sakfel och missriktade resonemang. Här är några axplock (Stenborg i kursiv stil):

När jag betraktar de glättade och tillrättalagda bilderna över den förstörda Inre Maren undrar jag hur alla segelbåtarna skall komma in när det finns broar både i söder och öster? Stenborg har tydligen inte hört talas om öppningsbara broar.

Tror man att båtfolket frivilligt passerar bro och sluss för att förtöja i Inre Maren och sedan tvingas gå ut samma väg? Stenborg har nog läst kommunens informationsmaterial lite hastigt. Det finns en öppningsbar bro i både söder och öster. Dessutom verkar Stenborg okunnig om att fritidsbåtar idag ofta tvingas vänta i timtal på att kommersiella sjöfarten ska nyttja nuvarande sluss. Yrkestrafiken ska förstås ha företräde, men att vänta 1-1½-2 timmar på slussning är tröstlöst. I det perspektivet är en "omväg" på kanske 200 meter genom Maren en liten uppoffring.

Här har, verkligen sedan urminnes tider, funnits en levande vattenyta mitt i staden.. Så var det kanske förr, men idag är Maren och Marenområdet ett ”dött område”. Ytterst få rör sig i området annat än vid mycket gynnsam väderlek.

Att konkurrera med Skärholmen genom att härmas kommer aldrig att fungera. Vilket är precis vad vi i projektgruppen sagt hela tiden att vi inte kan. Vi ska bygga på det som är unikt för oss.

Varför kan andra städer ha grönområden i de centrala delarna men inte Södertälje? Svaret är att få städer har så stora grönytor, även om Marenormårdet skulle utvecklas enligt kommunens förslag. Stenborg förbiser att enbart centralt belägna Kusen backe till ytan är lika stort eller större än hela Stadskärnan. Till det kommer grönytorna i stadsparken, vänortsparken (som blir dubbelt så stor i kommunens förslag) , gångsstråken utefter kanalen och Lotsudden mm.

…för de astronomiska kostnaderna för sluss, broar med mera kommer vi aldrig att få råd med. Tanken är exploateringen inklusive infrastruktur skall finansieras i allt väsentligt via kommersiella aktörer. De analyser vi gjort visar att det är realistiskt. Skulle vi ha fel så är beskedet från kommunstyrelsen tydligt, då blir det inget. Stenborg behöver inte vara orolig för den kommunala ekonomin.

Om vi inte har råd att ta bort vinterbron under somrarna har vi väl inte råd med en öppningsbar bro. Tror man också på fullt allvar att någon är villig att bekosta en sluss i Blindtarmen? Även här har Stenborg missförstått beskeden om investeringsläget. De kommersiella aktörernas avgifter för byggrätter bekostar infrastruktur som broar, vägar och annat som t.ex. fritidsbåtslussen. Det är hela skillnaden mot idag när det inte finns någon kostnadsbärare för att ta bort ”vinterbron” annat än kommunen via skatteintäkter.

Vi uppmanar alla delta men tvingar ingen
Peder Edström skriver i en separat insändare att antalet svar på enkäten hitintills är fiaskoartad och att undertecknad och Ann-Charlotte Gjöthlén i en debattartikel berömmer oss själva för utfallet. Om Edström läst slutet av artikeln hade han funnit att artiklen i själva verket går ut på att få fler att svara.

Det kan vara värt att påpeka att flera av de politiska partierna gör egna enkäter bland tusentals medlemmar. Dessa redovisas inte i den officiella statistiken men kommer naturligtvis också utgöra underlag när politikerna i kommunstyrelsens slutliga ställningstagande.

Jag anser slutligen att Edström har en förlegad syn på hur Sverige av idag fungerar i semestertider. För 20 år sedan stängde verkligen Sverige helt och hållet i juli (den sk industrisemestern). Idag är samhället igång hela tiden. Gå ned på Storgatan vilken eftermiddag som helst, det är fullt med folk där. Att tro att de inte klarar att svara på en enkät bara för att det är juli är att underskatta medborgarnas förmåga. Det är kanske rentav tvärt om. Om de har ledigt hinner de reflektera mer och det kan inte vara annat än av godo.

Vill du svara på enkäten så finns den här.

Inga kommentarer: