fredag 13 juli 2007

Åttkantigt höghus

Signaturen S.D föreslår i en LT-insändare att det byggs ett åttkantigt höghus med 10-12 våningar på tomten där McDonalds nu står, samt att ersätta nuvarande gångbro över Marens södra utlopp med en fällbar bilbro med breda trottoarer för flanörer.

Liksom Ulf Sarlén i en debattartikel samma dag föreslår S.D en bergbana till Torekällberget. Även en flytt av tågstationen till tomten bakom OK-macken ingår i S.Ds förslag.

Riktigt höga hus nära Maren eller kanalen är ingen nyhet i sig. I början på nittiotalet togs det fram ett antal arkitektförslag för Maren varav åtminstone ett innehöll ett riktigt landmärke. Som alla spektakulära byggen väckte idéerna opinion. Den gången var inte politikerna mogna att ta ställning och planerna lades i arkiven.

Att ha Södertälje Central utanför centrum låter för mig lite avigt. Är inte själva vitsen med en tågstation som heter Central att den ligger centralt? För kollektivresenären måste det bli en försämring att tvingas gå några hundra meter extra till centrum, speciellt om man är äldre eller rörelsehindrad.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Stationen heter inte Södertälje Central utan Södertälje Centrum. Jag tror att hr. von Hofsten får läsa på litet grand...

Anonym sa...

Angående den föreslagna flytten av Södertälje Central så är ju poängen att centrum kan förlängas till nuvarande stationsområde och då hamnar ju inte tågstationen längre från centrum utan tvärtom mitt i.

Alarik von Hofsten sa...

Hej Tomas!
Jag tror jag förstår hur du tänker. Men om stationen Södetälje Centrum skulle ligga intill OK macken och du fortfarande tycker att det är mitt i stadkärnan så innebär det att stadskärnan skulle sträcka sig lika lång söderifrån som det är från Ok macken till Stora Torget. Då skulle Stadskärnan sluta nåonstans inne på Scanias område. Det är väl ändå ingen som föreslagit eller tror är realistiskt?