onsdag 4 juli 2007

Maren i ABC-Nytt

SVTs regionala nyhetsprogram rapporterade igår kväll i sin 22:15 sändning om utvecklingen av Marenområdet. Reportaget genomfördes av ABC-reportern Samir Abu Eid som för övrigt bor i Södertälje.

I reportaget intervjuas bl.a. Anders Lago, kommunstyrelsens ordförande, och Tomas Nilsson som tagit fram ett eget förslag.

Samir försöker i reportaget ställa kommunens förslag mot Tomas Nilsson förslag. Det är naturligtvis dramaturgiskt rätt. (Mediadramaturgin funkar bäst om det finns en konflikt.) I själva verket är det ju så att kommunens förslag är ämnat att få igång en mer konkret diskussion än tidigare decennier, och framför allt få in synpunkter och nya idéer och förslag. Detta påpekar också Anders Lago i intervjun.

ABCs sändningar kan ses på nätet i en vecka efter sändningsdatum, dvs t.o.m 20070709 kl 22:00. Klicka här för att titta nu. På SVTs sida klicka på länken "Veckan som gick" i mitenspalten och sedan tisdagens 22:15 sändning.

4 kommentarer:

Rudi Benedek sa...

Hej Alarik!
Kan man i ditt resonemang registrera en något mjukare inställning till medborgarnas protester? Var det ABC-inslaget med med unga och med utländsk bakgrund, som hellre föredrar Tomas och mitt Södertäljealternativ än Kommunförslaget, som stämmer till eftertanke? De röster ni efterlyst tidigare?

Alarik von Hofsten sa...

Hej Rudi!
Jag har noterat att du (och Tomas Nilsson också för den delen) är väldigt pigga på att försöka skapa ett motsatsförhållande mellan kommunens förslag och Tomas förslag. Det tar sig bland annat uttryck i att det skulle vara någon sorts val mellan det ena eller det andra.

Låt mig dela med mig av en "officiell hemlighet"; Varken kommunens förslag eller Tomas förslag kommer att förverkligas!

Kommunstyrelsen kommer att göra en avvägning baserad på de synpunkter de får in i medborgardialogen och kombinera det med det ansvar de har för stadens utveckling. Det blir utgångspunkten för Marens utveckling.

Allt handlar nu om att få in synpunkter och förslag, vilket vi fått från Tomas och hundratals andra. Och det tycker jag är bra.

Rudi Benedek sa...

Aha, Alarik!

Nu först förstår jag! Det var för att få in fler förslag från medborgarna som ni vände er till den engelska arkitektbyrån och beställde deras förslag för flera miljoner kronor. Jag skall också dela med mig av några "officiella hemligheter".
1.Tomas och mitt förslag var billigare att gestalta.
2.Varken vårt eller kommunens förslag förverkligas, men bidrar till att medborgarna nu i alla fall har några alternativ att välja mellan! Och det tycker jag är bra!

Alarik von Hofsten sa...

Hej Rudi!
Äntligen är vi överens om något. Det är bra att medborgarna har något att ta ställning till!

Jag är helt säker på att det är det som gör att vi nu har en mer konkret diskussion än någonsin förr. Marens användning har ju diskuterats i decennier utan att man kommit framåt.

Våra politiker har denna gång varit kloka nog att skapa något konkret att diskutera utifrån stället för de mer abstrakta och okonkreta idéer och uppkast som varit legio förr. Att det genererar fler och mer konkreta förlag som t.ex. Tomas förslag är också bra.