fredag 8 juni 2007

Miljlöprofil

Idag fick jag en fråga från Anna i Södertälje om det finns några tankar om att sätta en miljöprägel på det som skall byggas och jämförde med ambitionerna Stockholm hade för Hammarby sjöstad. Jag har fått liknande frågor på ett par av alla de presentationsmöten jag varit med på.

I projektgruppen har vi inte explicit diskuterat att ha en en utpräglad miljöprofil på förslaget. Däremot är jag övertygad om att alla byggen framöver måste att ha en betydligt mycket mer miljöinriktad profil. Det kommer vara standard. Inget annat kommer att accepteras av boende, politiker, myndigheter, mfl.

Däremot är jag tveksam till om det går att göra miljöprofilen till en unik poäng på det sätt som gjorts i Hammarby Sjöstad. De lade ju grunden för sin miljöprofil för 5-10 år sedan när det var ett unikt sätt att bygga och planera. Men vem vet, lyckas vi tajma utvecklingen av Maren med att ny miljöriktig teknik blir tillgänglig så är väl det värt att satsa på.

Inga kommentarer: