fredag 25 maj 2007

Välkommen alla LT-läsare

Idag fick alla hushåll i Södertälje och Nykvarns kommuner information om utvecklingsförslaget gällande Marenområdet. Det skedde i form av Kommunens informationstidning Ditt Södertälje som låg med som bilaga till Länstidningen. På sitt sätt markerar det den riktiga starten på dialogen med medborgarna om förslaget eftersom Ditt Södertälje också innehåller det frågeformulär med 17 frågor som alla som vill får svar på.

En annan del av dialogen är den här bloggen. Marenbloggen syftar till att löpande kommentera och komplettera debatten. Den utgör också en snabb och informell informationskanal för alla som vill hålla sig uppdaterad inom området. Självklart bjuder jag in dig som läsare att i sin tur kommentera det jag skrivit. Min förhoppning är att vi på så sätt ska få in ännu fler synpunkter och idéer som kan påverka utvecklingen av kommande nya Marenförslag.

Marenbloggen har bevakat området sedan i mars. Ta en stund och bläddra bland mina inlägg och kommentera gärna. Det blir ömsesidigt lärorikt.

Alarik von Hofsten - Koncernstrateg på Telge AB

2 kommentarer:

Moment 22 sa...

Hej Alarik!

Jag hoppas att kommentarer på den här bloggen kommer att läsas och betraktas som seriösa inlägg i debatten.
Jag blev faktiskt lite arg när jag fick den s.k. "informationen". Propaganda, skulle jag kalla det. Alla frågor i enkäten var väldigt styrda, och de noga utvalda bilderna på "Maren idag" med gråa, regniga och folktomma ytor är ett uppenbart manipulerande av opinionen. Man fick intrycket av att ni egentligen inte alls var intresserade av att höra medborgarnas röster. Tråkigt, pinsamt, och ganska oförskämt.

MVH
/Malin Eneström

Alarik von Hofsten sa...

Hej Malin!
Tack för att du tar dig tid att lämna synpunkter. Självklart tar vi seriösa förslag och synpunkter som skrivs in här på Marenbloggen i beaktande.

Bilderna du syftar på fanns i ett temporärt informations-PM som togs fram i begränsad upplaga för att täcka tiden från kommunstyrelsens möte fram till att tidningen Ditt Södertälje skulle komma ut. Som du kanske sett fanns de bilderna inte med i tidningen.

Självklart kan man ha synpunkter på bildvalet, men personligen tycker jag kanske att det är kanske att gå lite långt att kalla det för manipulativt. Även om de flesta Södertäljebor förknippar Maren med sol, varma dagar och vindstilla så kan vi knappast rygga för att så fort solen går i moln och det börjar blåsa lite blir området folktomt. Eftersom bilderna förekom i anslutning till texter som handlade om de problem som förslaget till utveckling vill försöka lösa, fyllde bilderna en funktion tycker jag. Men som sagt jag respekterar att man kan ha synpunkter på det.