onsdag 26 september 2007

Upp till försvar för bloggar i samhällsdebatten

I en debattartikel i dagens utgåva av Länstidningen kommenterar Kjell Hasslert, koncerndirektör, den kritik som då och då framförts mot mitt agerande som projektledare för medborgardialogen och utvecklingen av Marenområdet. Marenbloggens roll i debatten kommenteras också.

Det är naturligtvis trevlig att få ett arbetsomdöme från min närmaste chef på en så offentlig plats som en debattartikel i ortens ledande lokaltidning, men bloggens roll i debatten är betydligt mer intressant ur ett principiellt perspektiv. Det är uppenbarligen första gången en blogg haft någon nämnvärd betydelse i en lokal Södertäljedebatt och därmed har en del svårt att förhålla sig till detta nya medium och det faktum att det inte är en privat blogg utan en blogg som drivs som en del av mitt uppdrag. Under sommaren har ett antal försök gjorts att "tysta" bloggen och bloggaren, dvs mig som projektledare.

En del i omvärlden har uppenbarligen svårt för bloggare. Man kan uttala sig i TV, radio och i dagens tidning. Men bloggar man så företräder man sig själv. Uttalar man samma sak i radio så är man projektledare. Ungefär så tycks resonemanget gå.

Jag reflekterar ibland över hur det kan komma sig att en del verkar bli så provocerade av att jag yttrar mig i frågor som har med mitt jobb att göra. Jag kan bara komma på två skäl.

Närmast till hands ligger att de helt enkelt inte accepterar mina argument. Ett enkelt sätt att försöka bli av med argumenten är att framföra önskemål om att jag inte borde få säga någonting.

Ett annat skäl är kanske att det är så sällan kommunala tjänstemän uttalar sig i kontroversiella frågor i den här kommunen att kritikerna helt enkelt utgår från att tjänstemän inte får yttra sig. Bägge leden i det resonemanget är rätt skrämmande och jag vill slippa tro att det är så. Efter sommarens tidvis rätt osakliga kritik mot mig är jag rädd att en icke önskvärd bieffekt blir tjänstemän som är tystare i den offentliga debatten i framtiden. Hur bra är det på en skala?

Vill du veta hur bloggar fungerar? Klicka här så förklarar jag.
I januari i år skrev jag om syftet med Marenbloggen.
Den insändare som Kjell Hasslert refererar kommenteras också här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den som har ett informationsövertag i en process och som dessutom har nära koppling till beslutsfattare som ofta uppvisar en mycket dålig lyhördhet och känsla för vad som rör sig i själ och hjärta hos människor kommer aldrig att kunna driva en dialog utan att möta motstånd.

Det blir ju inte enklare av att man i just försöker "driva" en dialog när sådana bara låter sig odlas.

Jag tror inte heller att någon har försökt tysta din blogg.
Jag tror att utfallen är ett uttryck för att man är frustrerad över vilka du företräder.

I den insändare du refererar till så ser vi ännu en gång ett "skolexempel" på stor arrogans och lomhördhet när en chef efteråt ska "skydda" en medarbetare och dessutom försöker tolka en kostsam omväg i termer av "lyckad demokrati" (när många medborgare i detta fall känner att de precis hann få sin röst hörd).

Jag kan bara tänka mig hur annorlunda känslan skulle bli om insändaren istället hade handlat om de lärdomar som har dragits i denna process och vilka åtgärder som nu ska vidtas för att öka förutsättningarna för en verklig dialog.

Jag tror slutligen inte att tjänstemännen (och kvinnorna) ska behöva känna att de ska bli tystare, men jag hoppas att fler förstår värdet i att signalera lyhördhet.

Alarik von Hofsten sa...

Hej Tummelplats Tälje!
Du tycker alltså att jag och även min chef ska motarbeta beslut som fattats av kommunens folkvalda politiker i god demokratisk ordning och dessutom med full politisk enighet?

Anonym sa...

En politisk enighet som sedan visar sig vara "vatten värd" när väl medborgarna får komma till tals..:-)

Nej, jag tycker inte att ni ska gå emot era uppdragsgivare.
Jag tycker att ni ska lägga minst lika mycket kraft på att synas bland folk som att springa i korridorerna mellan olika konferensrum och lägga lika mycket tid på att lyssna av stämningsläget som ni använder till att föra en dialog via dator eller via försvarsinlägg i LT..:-)

Om du sedan läser mitt inlägg i ett tillstånd av mindre upprördhet så kan du kanske uppfatta att jag inte ifrågasätter ert uppdrag utan lyfter fram vilken mental inställning jag tror är viktig att ha för att kunna utföra uppdraget utan att möta onödigt motstånd.