onsdag 31 januari 2007

Syftet med Marenbloggen

Syftet med Marenbloggen är att hålla politiker och andra intresserade informerade om vad som skrivs och sägs i Marenfrågan.

Fokus ligger på att referera sådant som framförs i offentliga sammanhang, t.ex. i tidningar, radio, TV och offentliga möten. Eftersom de flesta massmedia idag lägger ut sitt material på nätet, går det att via länkar från bloggen ta del av de artiklar mm som jag refererar till. Bloggläsaren kan på så sätt bilda sig en egen uppfattning av det jag kommenterar. Bloggen möjliggör granskning av det jag skriver, även för dem som missat en eller flera tidningsartiklar.

I stora och mångfacetterade frågor som utvecklingen av Södertäljes stadskärna är det ofrånkomligt att det kommer rykten i omlopp. På samma sätt kommer det att läggas fram argument i debatten som är byggda på misstolkningar eller slutsatser dragna på felaktiga uppgifter. Det är ett svårhanterligt dilemma.

Var och en har rätt till sina åsikter, men det är också olyckligt om felaktigheter blir grunden på vilket andra väljer att ta ställning i frågan. På Marenbloggen kommenterar jag därför påståenden och argument som jag uppfattar som sådana felaktigheter. Ibland kommer det säkert också att ställas öppna frågor i t.ex. debattartiklar. Även dessa känns det naturligt att besvara.

För att göra det möjligt för andra att kommentera det jag skriver har Marenbloggen en kommentarsfunktion där vem som helst kan kommentera. Kommentarerna granskas inte av någon innan publicering.

Att driva Marenbloggen ingår i mitt uppdrag som projektledare. Marenbloggen är alltså inte min privata blogg, utan en del av mitt arbete. Dock uttalar jag mig på Marenbloggen som individ i kommunens organisation och de bedömningar jag framför ska därför inte uppfattas som kommunens eller Telge ABs officiella svar eller inställning i varje enskilt fall.

Mer om bloggar i allmänhet och skillnaden mellan att blogga som privatperson och som individ i en organisation kan du läsa här.

Inga kommentarer: